Leatherman

Exhibitions

Een van de designersvaardigheden is de onderlinge verbinding van traditionele ambachten en eigentijdse, visuele vormen. De studenten van de VŠUP, de Academie voor Industriële Kunsten, het atelier voor productdesign, hebben gekozen voor samenwerking met de ambachtelijke werkplaats van Ondřej Šíma.
Deze Praagse fabriek is in 1994 opgericht en richt zich op de productie van handmatig genaaide, lederen producten. Dit zijn met name tassen, handtassen en andere kleine voorwerpen. De studenten van de UMPRUM, de Academie voor Industriële Kunsten, creëren echter grotere objecten met een overlapping in de conceptuele sfeer van het hedendaagse design.

Natálie Navrátilová:
De stille dienaar verandert in mijn werk in een pedestal dat dient voor het tentoonstellen van unieke voorwerpen. Het kunnen modeaccessoires zijn zoals sieraden, horloges, sjaals, hoeden en brillen, maar ook voorwerpen die een unieke betekenis hebben voor de eigenaar en die zo zijn persoonlijkheid weerspiegelen. Om deze reden worden objecten met een bewuste overdrijvingswaarde in een denkbeeldig frame geplaatst.
Langs de omtrek van het frame verschijnt een handsteek als een analogie met modeaccessoires die vaak met de hand worden genaaid en verwijzen naar eerlijk ambachtelijk vakmanschap. Zoals de naam al aangeeft, heeft de stille dienaar de functie van een dienstmeisje. Hij moet de tentoongestelde objecten niet overschaduwen door zijn morfologie; daarom gaat het om een eenvoudige en functionele vorm. De zachte, met leer beklede, metalen constructie beschermt de objecten tegen krassen. De natuurlijke schakering van de huid is bewust gekozen, zodat de kleur ervan niet concurreert met de tentoongestelde producten en doet denken aan de natuurlijke habitat van de accessoires en wel de huid van het menselijk lichaam.

Terezie Lexová:
Second Skin - een chaiselong op een subtiele metalen constructie met een oppervlak van geperst leer, geïnspireerd door de modificaties van onze eigen huid en het vermogen om te onthouden.

Tomáš Rachunek:
Er zijn 214 leerlooierijen in Bangladesh, waaronder 200 in de stad Dhaka. In India zijn er naar schatting meer dan 2.000 leerlooierijen, die meer dan 2 miljard vierkante voet huid per jaar produceren, waardoor dit land een van 's werelds grootste exporteurs van verwerkt leer is. Uit een onderzoek door Mekonnen en Hoekstra (2010) blijkt, dat een volwassen koe met een gewicht van 250 kg 6 kg huid kan produceren. Voor het looien van deze koeienhuid is er 17.000 liter water per kg nodig. Dit water bevat opgeloste kalk, waterstofsulfide, zuren, chroomkleurstoffen, oliën, organische stoffen en gesuspendeerde vaste stoffen. Afvalwater dat wordt geloosd in open afvoeren, vindt uiteindelijk zijn weg naar de oppervlakte en naar het water in de omgeving. Het lozen van dit afvalwater veroorzaakt niet alleen in het looierijgebied een groot gevaar voor het milieu. Ook de opslag van het vaste afval van looierijen is van ernstige invloed op de bodem en de planten; het brengt schade toe aan het milieu, het grondwater en de menselijke gezondheid. De voordelen van het kapitalisme, de toegankelijkheid van goedkope goederen en andere sociaal-economische activiteiten van de mensheid eisen hun tol in de vorm van plundering van de natuurlijke hulpbronnen en dat heeft de huidige toestand van onze planeet aarde tot gevolg.
Geïnspireerd door meer dan 8.000 jaar geschiedenis van de verwerking van de echte tonderzwam schep ik de mogelijkheid om een reeds vergeten ambacht terug te geven aan ons volk. De tonderzwam en de verdere verwerking van de mycelium zijn een duidelijk ecologisch pad voor de toekomst. Ik heb een biologische manier van verbouwen, automatisering van de productie en de gebruiksmogelijkheden ontwikkeld. Mijn werk verheerlijkt dit materiaal.

Ludmila Esterková:
Ik presenteer de verweving van leermateriaal in interieurobjecten, geïnspireerd door de eerste fotocamera's en folklore. Het object is vrij in de ruimte geplaatst; eromheen wordt een gemeenschap gevormd tijdens proeverijen in een privéomgeving.

Štěpán Smetana:
"Mijn concept wordt gevormd door stabiliteit en duurzaamheid, aangetoond door standaard statische modellen zoals een hendel of een console. Ik probeer deze modellen tot uitdrukking te brengen met behulp van archetypische vormen en materialen die een extra accent geven aan hun tektoniek, die algemeen bekend is, zoals een steen x zwaarte, glas x breekbaarheid, metaal x stevigheid. De huid krijgt een essentiële rol als een bevestigingsmiddel, waarmee hij de taak heeft om de op elkaar gestapelde lagen zonder verankeringselementen te binden, te omhullen en te beschermen. Mijn doel is om met behulp van deze modellen een reeks objecten voor het interieur te creëren, die als aflegtafel of tabouret dienen, elkaar wederzijds complementeren, maar ook in staat zijn om afzonderlijk te functioneren. De ambitie van dit project is niet om een interieuraccessoire te creëren dat bedoeld is voor serieproductie, maar om persoonlijke objecten te maken die hun eigen ruimte vereisen in het interieur."

Date event : 05.09 > 30.09 Vernissage: 5/09/2019 6.30pm Tel: 022309491 address: Avenue Palmerston 16, 1000 Brussels Website: http://www.prague-house.eu